Vår bromsbänk är en Dynomax 5000 AWD med elektronisk broms. Vi kan köra RWD, FWD samt 4wd bilar.

Prislista:

 Effektmätning 3 svep: 1890:-

 Mappning Halvdag 4tim: 4500:-

 Mappning Heldag 8tim: 7500:-

 Timdebitering övrig tid: 1250:-

Folk undrar ofta om man hinner med mappning på 4 timmar, och det gör man så länge inte bilen i fråga har massa problem vid start. Så som tryckläckage, oljeläckage etc. därför ber vi er gå igenom vår checklista nedan innan ni besöker oss.

Effektmätning

Minst 10cm markfrigång krävs för att komma över rullarna, har du coilovers, höj gärna bilen INNAN du kommer till oss.

Under 600WHP (hjulhästar) går det bra med vilka gatdäck som helst.

Över 600WHP bör man välja så breda däck som möjligt. Kontrollera cambervinkel så att så stort däck yta som möjligt ligger an emot rullarna.

R-däck går bra, men tenderar att bli väldigt mjuka efter några repor.

Dragracing däck är ej att rekommendera! INGA DUBBDÄCK! – Kontakta oss om du är osäker på ditt däck val! Kontrollera däcktrycket!

Självklart får du en utskrift på effekten. Kör lugnt till och ifrån våra lokaler!

Mappning av styrsystem

OBS: Vi tar inte ansvar för eventuella haverier.

”Mappning” dvs optimering av bränsle och tändning och laddtryck på vår bromsbänk (rullande landsväg). Bilen levereras med effektpapper vid mappning.

Bänken är en Dynomax 5000 AWD med broms.

Vi kan köra RWD, FWD samt 4wd bilar.

Om det gäller något annat styrsystem än de som är listade nedan, kontakta oss.

Megasquirt

Vems

ECU Master

Haltech

MaxxECU

Vipec

Hondata

Så här funkar det

Ni tar kontakt för att boka en tid.

Skriv så mycket ni vet om bilen och motorn och styrsystem så att vi kan bilda oss en uppfattning och läsa på om det behövs. Maila listan nedan ifylld till oss: info@sboptimering.se

Bil:

Styrsystem:

Typ av Trigger:

Bredbandslambda:

EGT:

Turbo:

Spridare: Bränsle:

Motor:

Kylare:

Oljekylare:

Tändstift:

Tändspolar:

Koppling:

Växellåda/Bakaxel:

Effektmål:

Övriga uppgifter:

Checklista att gå igenom FÖRE du kommer till oss:

Motorn måste starta. Motorn måste gå på alla cylindrar.

Uttag för bredbandslambda är ett krav för att vi ska kunna utföra mappning (M18x1,5mm)

Placera svetsmuttern i kollektorn på en motor utan turboladdning. På en turbomaskin placerar du svetsmuttern ~40cm ifrån turbon på avgassystemet. Har ni redan ett riktigt bredbandslambda monterad kan vi istället använda denna, den bör vara kopplad till styrsystemet.

Det får inte finnas något avgasläckage ”före” Lambdan.

Stämmer tändningen som motorstyrningen skickar ut? (Skickar sprutet ut 12graders förtändning på tomgång? Då ska det oxå vara detta vid motorn).

Kontrollera med tändningslampa! (är du osäker på detta så hjälper vi dig med detta, men se till att det finns en riktigt ”motornolla” som vi kan använda som referenspunkt. Sitter alla tryckslangar ordentligt? Stuka alltid kanterna på rör där silikonslangar sitter med klämmor.

Trycktesta systemet upp till MINST vad du har planerat att ladda.

Generellt är det bra att prov trycka till 3bars övertryck. vi mappar INGA bilar med tryckläckage!

Lufta kylsystemet & se till att det fungerar tillfredsställande.

kontrollera glykolhalt. kontrollera oljenivån, byt gärna oljan innan du kommer till oss.

Ta med extra fjädrar till wastegates om ni har detta.

Elektronisk laddtrycksstyrning är att föredra om möjligt. En hederlig pysventil brukar dock fungera om inget elektroniskt finns att tillgå.

Kontrollera vätska och avgasläckage (med felaktiga mätvärden som resultat). Ta gärna med dator, pc-program och kommunikationskablar till er ECU ifall vi skulle sakna detta. Kontakta oss om om du är osäker.

Kontrollera hela bränslesystemet, bränsletrycket, läckage etc.

Bränsletrycket ska ökas linjärt med eventuellt laddtryck.

Full tank. Om du har en mindre racetank, se till att ha med tillräckligt med bränsle för att klara av mappningen i bänken (20-60liter bränsle). Övriga mätare som kan vara bra att ha vid mappning: Oljetryck, Oljetemp, Vattentemp.

Är du tveksam på någonting, försök att lösa problemet innan du kommer till oss så slipper vi ta tid med detta i bänken. Tid är pengar! Kortfattat:

Skruva ihop bilen INNAN du kommer till oss för mappning!

Vi debiterar all arbetstid utanför de fasta priser vi har på

Effektmätning, Mappning halvdag, Mappning heldag

OBS!!!

All dynokörning samt vistelse i våra lokaler sker helt på egen risk!  Vi tar inget ansvar för motor/fordon/person skador som kan inträffa genom att beträda vår anläggning för effektmätning och mappning.  Skövde Bil Optimering kommer inte ersätta eventuella motorer/fordon/person skador som kan inträffa i vår anläggning. Vi kommer göra vårt yttersta för att du ska få åka härifrån med glatt humör och en färdigmappad bil. men det ställer väldigt höga krav på dig som bilbyggare att faktiskt ha bilen iordning när du kommer till oss. Kör lugnt till och ifrån våra lokaler!